Urząd Gminy jest miejscem, w którym mieszkańcy zgłaszają swoje potrzeby oczekując profesjonalnej obsługi. Dlatego musimy zadbać o poprawę jakości obsługi oraz zwiększyć zaufanie społeczne i zbudować pozytywne relacje między urzędem a mieszkańcami. Potrzebny jest nam efektywnie działający Urząd Gminy, który wykazuje się przejrzystością działań oraz uczciwością w podejmowanych decyzjach. Jest to kluczowe dla budowania zaufania społecznego wobec władz lokalnych.
Nasz plan to:
– Sprawna i efektywna administracja lokalna ukierunkowana na potrzeby mieszkańców gminy oraz sprawne pozyskiwanie środków zewnętrznych na różnego rodzaju projekty rozwojowe.
– Poprawa dostępności usług Urzędu Gminy oraz Ośrodków Zdrowia dla osób starszych oraz z niepełnosprawnościami. Umożliwienie każdemu Mieszkańcowi kontakt z urzędnikiem: dostosowanie oraz odpowiednie rozmieszczenie pomieszczeń najczęściej odwiedzanych przez klientów.
– Stworzenie aplikacji Gmina Jeleśnia, kompleksowego narzędzia na urządzenia mobilne służącego do komunikacji z mieszkańcami oraz turystami odwiedzającym naszą gminę. Aplikacja będzie informować o najbardziej istotnych sprawach, wydarzeniach kulturalnych, imprezach sportowych czy inwestycjach. Znajdą się w niej również informacje turystyczne: mapy, atrakcje, baza noclegowa oraz propozycje różnych form wypoczynku na terenie Gminy, wreszcie rozkłady jazdy busów i kolei. Dziura w jezdni? Zniszczona ławka lub plac zabaw? Niedziałające latarnie uliczne? A może chcesz sprawdzić jakie ciekawe wydarzenia dzieją się w najbliższy weekend? Wszystko to będziesz mógł zgłosić i dowiedzieć się nie wychodząc z domu.
W naszej Gminie szczególnie istotne jest budowanie atmosfery zaufania, współpracy i wspólnotowego podejścia do rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Gmina może skutecznie wykorzystać potencjał społeczności lokalnej poprzez aktywne angażowanie mieszkańców i kierowanie się ich potrzebami. Planujemy następujące formy realizacji tego założenia:
– Budżet obywatelski, który umożliwi mieszkańcom aktywny udział w decyzjach dotyczących alokacji części środków publicznych.
Aby lepiej zrozumieć potrzeby mieszkańców naszej gminy chcemy stworzyć specjalną kategorię budżetową, która da możliwość zgłaszania przez mieszkańców nowatorskich pomysłów i projektów mogących przyczynić się do poprawy jakości życia w lokalnej społeczności. Budżet obywatelski umożliwi mieszkańcom współdecydowanie o priorytetach inwestycyjnych, co pozwoli na bardziej celowe i skuteczne wykorzystanie środków publicznych.
– Punkt konsultacyjny dla lokalnych przedsiębiorców.
Przedsiębiorcy zobowiązani są do różnych procedur i formalności związanych z zakładaniem i prowadzeniem firmy. Punkt konsultacyjny będzie miejscem, gdzie można uzyskać pomoc w rozwiązywaniu problemów i zrozumieniu wymagań prawnych oraz skorzystać z porad dotyczących m.in. procedur administracyjnych, dostępnych funduszy pomocowych czy planowania biznesowego.
– Stworzenie sieci Klubów Seniora oraz świetlic dla najmłodszych
W oparciu o istniejące zasoby takie jak dostępne już budynki publiczne, szkoły, domy kultury lub inne przestrzenie społeczne, bazując na doświadczeniach miejscowych organizacji pozarządowych i współpracy z różnymi podmiotami chcemy przygotować różnorodne programy i aktywności dostosowane do potrzeb i zainteresowań seniorów oraz dzieci. Będą to zajęcia ruchowe, warsztaty artystyczne, wyjścia kulturalne, spotkania integracyjne, lekcje języków obcych itp. Chcemy budować więzi społeczne i aktywizować mieszkańców.
– Komunikacja powiatowa i walka z wykluczeniem komunikacyjnym
Podejmiemy działania na rzecz lepszej komunikacji międzygminnej, aby poprawić warunki życia mieszkańców oraz zwiększyć atrakcyjność regionu dla inwestorów oraz turystów. Bardzo często spotykam się z uwagami dotyczącymi transportu zbiorowego w naszej gminie. Mimo wydawania znacznych środków z budżetu Gminy na dopłaty do przewozów wielu mieszkańców zwraca uwagę na niską jakość świadczonych usług, małą liczbę i słabą gęstość połączeń, wysokie ceny biletów czy też problem z brakiem jednego wspólnego biletu miesięcznego na wszystkie linie. Chcemy zapewnić wszystkim zamieszkującym naszą Gminę grupom społecznym oraz naszym gościom dostęp do efektywnych, bezpiecznych, przyjaznych środowisku i przystępnych cenowo środków komunikacji publicznej. Wspólnie z lokalnymi przewoźnikami potraktujemy ten problem kompleksowo. Wraz z grupą radnych w Urzędzie Miasta Żywiec, Burmistrzem oraz Prezesem Zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Żywcu rozpocząłem również starania na rzecz wprowadzenia żywieckiej komunikacji powiatowej.
– Wyprawka dla każdego nowonarodzonego dziecka z terenu Gminy.
Aby wyrazić radość z powiększenia naszej gminnej rodziny, chcemy stworzyć pakiet drobnych upominków dla nowonarodzonych mieszkańców gminy.
– Konsultacje z Liderami Lokalnymi
Planujemy organizację regularnych spotkań z lokalnymi liderami społecznymi w celu zrozumienia oczekiwań społeczności oraz dostosowywania działań do ich rzeczywistych potrzeb.
– Młodzieżowa Rada Gminy
Dzięki tej inicjatywie młodzież będzie mogła zgłaszać swoje potrzeby i opinie „dorosłej” radzie gminy, uczyć się postaw obywatelskich oraz zasad działania instytucji samorządowych. Podobnie jak w przypadku konsultacji z liderami lokalnymi chodzi przede wszystkim o zrozumienie potrzeb i oczekiwań tej grupy społecznej.
– Współpraca międzynarodowa
Podejmiemy aktywną współpracę z zagranicznymi partnerami w celu wzmocnienia wizerunku Gminy, wymiany doświadczeń i zróżnicowania źródeł finansowania naszych działań. Odbudujemy relacje w ramach partnerstwa gmin oraz współpracy transgranicznej, a także nawiążemy nowe kontakty, m.in. z World Mountain People Association (UN Mountain Partnership). Jako gmina bogata w zasoby turystyczne wzmocnimy naszą obecność na krajowych i międzynarodowych targach turystycznych.